آخرین مقالات

تجزیه‌وتحلیل SWOT وب‌سایت گوگل  

تجزیه‌وتحلیل SWOT وب‌سایت گوگل  

 مقدمه

وب‌سایت گوگل یکی از مشهورترین شرکت‌های جهان در پیش‌برد انقلاب موتور جستجوگر است و کاربران اینترنت در سراسر جهان و در سریع‌ترین حالت ممکن قادر به جستجو و یافتن اطلاعات هستند. علاوه بر ‌این، گوگل در سازماندهی اطلاعات به روش مختصر و دقیق شناخته شده است و اقتصاد اینترنت و به‌تبع آن، اقتصاد جهانی را تغییر داده است، زیرا شرکت‌ها، اشخاص و مصرف‌کنندگان می‌توانند اطلاعات را در مورد هر چیزی در هر زمان و در هر نقطه از جهان جستجو کنند و به آن‌ها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، شعار گوگل «بدجنس نباش» است و به این معنی است که شیوه‌های تجارت آن به منظور ارتقاء اطلاعات و به‌کارگیری بهترین روش‌هایی است که به مردم کمک می‌کند اطلاعات مورد نظر خود را جستجو و پیدا کنند. اگر چه عملکردهای تجاری این وب‌سایت در کشور چین و دیگر نقاطی که این شرکت به اتهام همکاری با رژیم‌های اقتدارگرا در سانسور اطلاعات متهم شده بود، مشکوک بود، ولی در ‌مجموع، این شرکت در جمع‌آوری اطلاعات و سازماندهی آن، بهتر عمل کرده است.

نقاط قوت

  • پیشرو در بازار موتورهای جستجو

شاید بزرگترین نقطه قوت گوگل، پیشرو بودن بی‌قید و شرط در بین موتورهای جستجو است، به این معنی که این وب‌سایت سهم عمده‌ای از جستجوهای اینترنتی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. گوگل بیش از 65 درصد از سهم بازار را برای جستجو در اینترنت دارد و رقبا توانایی رقابت با این وب‌سایت را ندارند.

  • توانایی ایجاد ترافیک کاربر

گوگل دارای نام تجاری ارزشمندی در جهان است، توانایی آن در مدیریت ترافیک کاربران اینترنتی افسانه‌ای است و این موضوع کمک می‌کند تا به یکی از قوی‌ترین نام‌های تجاری دنیا تبدیل شود. در ‌واقع، گوگل به‌طور متوسط بیش از 1.2 میلیارد بازدید در ماه، از نظر جستجوهای منحصر به فردی که کاربران در سایت انجام می‌دهند، دارد. این امر باعث ایجاد منافع بی‌نظیری نسبت به رقبای خود در بازار می‌شود.

  • درآمد حاصل از تبلیغات و نمایش

این وب‌سایت سودهای کلان را از طریق مشارکت با سایت‌های شخص ثالث به‌دست می‌آورد و این امر باعث می‌شود این شرکت به‌خوبی حفظ شود تا بتواند منابع خود را افزایش دهد. این موضوع یکی دیگر از نقاط قوت کلیدی این شرکت است.

  • معرفی فناوری‌های اندروید و تلفن همراه

آخرین نقطه قوت مورد بحث در اینجا مربوط به استفاده از فناوری‌های اندروید و تلفن همراه است، این امر تا آنجا که به این دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها مربوط می‌شود، این شرکت را به یکی از رقبای مستقیم شرکت اپل تبدیل می‌کند.

نقاط ضعف

  • اعتماد بیش‌ از حد به محرمانه بودن

گوگل الگوریتم و حتی فرمول اصلی خود را در جستجوها تا آنجا که به جستجوهای اینترنتی مربوط می‌شود، نشان نمی‌دهد که این امر باعث می‌شود بسیاری از متخصصان، این شرکت را متزلزل خطاب کنند که در پشت پرده مخفی شده است. با این‌حال، در سال‌های اخیر، گوگل اقداماتی را برای مقابله با این مسئله با ارائه یک نسخه نهایی از الگوریتم جستجوی موتور بی‌همتای خود انجام داده است.

  • افت نرخ تبلیغات

در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال 2013، این شرکت با کاهش درآمد ناشی از تبلیغات مواجه شده است که در نتیجه، ضربه‌ای در سودآوری شرکت به بار آورد. این امر تا حدی ناشی از رکود اقتصاد جهانی است و تا حدودی نیز به‌دلیل برخورد پرخاشگرانه رقبا است. در ‌واقع، اپل اقداماتی را برای به‌دست آوردن درآمد موتورهای جستجو در دستگاه‌های خود انجام داده  است و از این‌رو، گوگل باید از چالش‌های پیش‌رو شناخت پیدا کند.

  • وابستگی بیش از حد به تبلیغات

مدل تجاری گوگل به‌شدت به تبلیغات متکی است و تعداد آن‌ها نشان می‌دهد که بیش از 85 درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات به‌دست می‌آورد. این بدان معنی است که هرگونه افت سرمایه در درآمدها، هزینه زیادی را برای این شرکت (لغوی و به‌طور استعاری) در پی خواهد داشت. موردی که باید در نظر داشت این است که گوگل باید مدل تجاری قوی‌تری را که در برگیرنده تجارت الکترونیک و تجارت تلفن همراه باشد، در کنار مدل تجاری فعلی خود که تنها مبتنی بر درآمد تبلیغات است، بسازد.

  • عدم سازگاری با دستگاه‌های نسل بعدی

یکی دیگر از ضعف‌های گوگل این است که با بسیاری از سیستم عامل‌های رایانه‌ای جدید مانند رایانه‌های تلفن‌همراه و رایانه‌های لوحی سازگار نیست و این نکته‌ای است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای این شرکت شده است.

فرصت‌ها

  • سیستم عامل اندروید

شاید بزرگترین فرصت برای گوگل، تلاش پیشگامانه‌اش در ارائه سیستم عامل اندروید باشد که منجر به تبدیل شدن به یک رقبیب مستقیم برای اپل و سامسونگ شده است.

  • تنوع در مدل‌های غیر‌تبلیغاتی تجاری 

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، این شرکت جهت سودآوری، باید درآمد غیر‌تبلیغاتی خود را بیشتر کند که می‌توان این موضوع را در استفاده از سایت‌های متعدد مانند Google Books، Google map و غیره مشاهده کرد.

  • Google Glasses  و  Google Play

 Google Glasses و Google Play برای گوگل تغییراتی را ایجاد می‌کنند و این خود فرصت مهمی است که این شرکت می‌تواند از آن بهره‌برداری کند. در ‌واقع، این جنبه بسیار مهم می‌تواند این شرکت را در جهش تکاملی بعدی در دنیای در حال ظهور نانومحاسبات کمک کند.

  • پردازش ابری

پردازش ابری یک فرصت کلیدی برای گوگل محسوب می‌شود و در حال حاضر در زمینه ارائه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی و ابری تجربه‌هایی انجام شده است. در واقع گوگل می‌تواند با استفاده از پارادایم پردازش ابری، وارد بازار سرمایه شود.

تهدیدات

  • رقیب فیس‌بوک

ظهور رسانه‌های اجتماعی به‌طور جدی تسلط گوگل در دنیای اینترنت را تهدید می‌کند و این شرکت باید برای بهبود ویژگی‌های خود مانند فیس‌بوک و توییتر هم اقدام کند.

  • محاسبات تلفن‌همراه

تهدید دیگری برای گوگل از ناحیه در حال ظهور محاسبات تلفن همراه است، زیرا شرکت‌های جدیدتر، از این فرصت استفاده می‌کنند تا محاسبات همراه خود را افزایش دهند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.